Selamat Datang Ke Segmen Karya & Ceritera di Laman Kausar Kreatif
Segmen baru ini saya wujudkan sebagai pengisian maklumat dan pandangan berkenaan penghasilan karya dan penceritaan tanah air khususnya dan dunia secara amnya, sama ada dalam bentuk penulisan, drama televisyen atau filem (movie).
Selamat membaca dan jangan lupa meninggalkan komen untuk berkongsi pandangan anda :)

PEMBAHARUAN DI KAUSAR KREATIF

Sila berkunjung ke Laman Baru Kausar Kreatif yang telah diintegrasi. KLIK DI SINI

Klik untuk berkunjung

Klik untuk berkunjung
Sebuah karya e-novel interaktif

Thursday, October 8, 2009

Dunia Penulisan, Sastera Malaysia dan Kota Buku


Akhir-akhir ini dunia penulisan kreatif mula menjadi satu bidang yang diceburi ramai, walaupun satu masa dahulu ianya lebih difokuskan kepada mereka dari latarbelakang pengajian sastera atau penulis-penulis terkenal. Mungkin juga di dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu ini, masing-masing mula mencari peluang baru dan dunia penulisan novel atau bukan fiksyen dilihat sebagai satu cabang rezeki yang boleh diterokai. Tambahan pula di zaman IT yang serba canggih ini, pelbagai maklumat dan sumber rujukan tentang apa jua perkara berada di hujung jari, memungkinkan penghasilan karya dari perspektif yang dikehendaki.

Di dalam lambakan karyawan lama dan baru ini, satu soalan masih menjadi tumpuan iaitu sejauh manakah karya-karya kita telah benar-benar bebas daripada pengaruh Barat dan sejauh manakah kita berjaya menghasilkan karya berasakan keunikan pemikiran, budaya, norma dan nilai budaya Malaysia dengan masyarakat berbilang kaum ini.

Jika dibuka lembaran sejarah, semenjak zaman 1930-an, sastera Malaysia banyak dipengaruhi penulisan Balai Pustaka, Indonesia dan kemudiannya dipengaruhi oleh kesusasteraan Barat.

Di dalam artikel Utusan Malaysia bertajuk Sastera Malaysia - Merdekakah dunia kreatif kita?, penulis S.M.Zakir berkata, "Imej Malaysia dan acuan budaya tempatan dilukiskan dengan baik tetapi tidak dalam bidang kritikan. Kritikan kita masih lemah, tidak kuat dan jauh ketinggalan berbanding Barat. Mungkin boleh disimpulkan dalam aspek ini kita masih berkiblatkan teori-teori asing."

Menurut Syamsudin Othman, pensyarah UPM pula, sastera Malaysia dalam aspek penulisan kreatif berjaya menemukan akarnya sendiri walaupun terbina daripada pengaruh asing.

Terdapat penulis generasi muda tanahair yang berjaya menghasilkan karya-karya eksperimental yang terkeluar daripada kepompong struktural. Contohnya adalah 1515 karya Faisal Tehrani yang berani membuat penafsiran semula fakta sejarah dengan gaya historisisme baru yang biasanya digunakan dalam penulisan pascamoden di Barat. Pendekatan yang sama juga digunakan dalam Sangheeta oleh penulis mapan tanahair, Azizi Abdullah.
(Sumber rujukan : "Sastera Malaysia - Merdekakah dunia kreatif kita?", Utusan Malaysia)

Kota Buku Shenzen

Dalam pada itu, rancangan telah dibuat untuk membina Kota Buku Kuala Lumpur (KBKL), yang akan menghimpunkan pihak terbabit dalam industri perbukuan di bawah satu bumbung. Projek yang mendapat peruntukan RM20 juta ini akan bermula akhir tahun ini dan dijangka siap tahun depan.

Antara objektif KBKL adalah:
1. Menyediakan infrastruktur untuk usahawan buku tempatan beroperasi di bawah satu bumbung
2. Pusat pameran dan jualan buku-buku terbitan penerbit tempatan
3. Pusat sehenti untuk pelbagai urusan berkaitan dengan dunia penerbitan termasuk penterjemahan dan rundingan hak
4. Pusat pengumpulan maklumat tentang perkara berkaitan industri buku negara.

Konsep kota buku ini bukanlah satu perkara baru kerana ianya telah wujud di negara-negara luar seperti di Iran (Kompleks Bandaraya Buku Tehran), China (Shenzen Book City) dan Korea Selatan (Paju Book City).

Adalah diharapkan dengan ujudnya KBKL ini, dunia penulisan tanahair akan menjadi lebih mantap dan rancak dalam menghasilkan karya-karya yang bermutu dan memberikan peluang-peluang baru untuk para penulis dan penerbit tanah air.

3 comments:

  1. Saya melihat bidang kritikan sastera sesuatu yang sukar dilakukan di negara ini kerana lazimnya seseorang penulis itu sukar menerima kritikan. Pengkritik teragak-agak dan selalu disalaherti sebagai menjatuhkan berbeza dengan reviu yang berbetuk puji-pujian yang mungkin disebarkan di mana-mana. mengapa senario itu berlaku? Pada pendapat saya ialah kerana tidak ramai penulis yang ada perjuangan selain soal populairti dan duit. Jadi kritikan dari sudut mana pun masih dianggap menganggu berbeza dengan pujian.Kepada penulis yang mempunyai perjuangan pula saya lihat sangat mengalu-alukan kritikan dan kajian, pada mereka semakin dikritik atau 'ditanam' semakin berjaya lah novel mereka menganggu minda pengkritik. Sekian.

    ReplyDelete
  2. Pada pendapat saya itu bergantung kepada tahap pencapaian seseorang penulis. Penulis baru mungkin perlukan kata-kata semangat untuk "boost confidence", manakala yang telah berpengalaman mungkin lebih 'matang' menangani situasi sedemikian.

    Satu lagi mungkin 'situasi' di mana teguran dibuat, contohnya jika di dalam satu bengkel 'bedah novel', sepatutnya kritikan dapat menolak sesuatu karya ke takuk yang lebih tinggi dengan cadagan dan saranan. Manakala dalam tujuan promosi mungkin puji-pujian lebih diperlukan untuk menaikkan jualan.

    Itu sekadar pendapat peribadi saya yang masih cetek dan mentah di bidang penulisan...

    Terima kasih kerai 'otai' sudi memberi komen di blog saya :)

    ReplyDelete
  3. oops.. "...kerai..." -> "...kerana...", typo...

    ReplyDelete